A nabateusok függetlenségének titka a világpolitika tükrében
Dátum: 2008. március 31. 15:54Műfaj: SzakirodalomCimkék: petra, sivatag, róma, hellénizmus, ókor, nabateusok, arábia, kereskedelem, zsidók, történelem |
Aki járt már Jordániában, a csodálatos, rózsaszín kőbevájt városban, Petrában, az átérezhette már ennek a titokzatos népnek a szellemiségét, gondolkodásmódját és kultúráját. Aki még nem járt ott, annak csak ajánlani tudom, hogy keresse fel a Kősziklát.
„Az arabok szabadságszeretők, a szabad ég alatt élnek, és hazájukul egy források, folyók nélküli vidéket választottak. Nincsenek búzamezőik, sem erdőségeik, nem isznak bort, s nem építenek házakat. E törvények megszegőit halállal büntetik. Egyes törzsek tevéket, mások kisebb szarvasmarhákat tenyésztenek.
Egyik törzsük, a csupán tízezer férfit számláló nabateusok híresek gazdagságukról. A Mediterrán országoknak tömjént, mirhát és egyéb fűszereket adnak el, melyeket a déli Arabia Felixből szereznek be. Országuk – víz híján – az ellenség számára áthatolhatatlan, de a nabateusoknak olyan esővízgyűjtő ciszternáik vannak, melyek helyét csupán a helyi lakosok ismerik. Állataikat csak háromnaponta itatják, hogy képessé tegyék azokat egy víz nélküli vidéken történő átvonulásra, vagy ha menekülniük kell. Húst esznek, és tejet isznak, borsot és vízzel higított vadmézet is fogyasztanak.” [1]
A nabateus területekkel szomszédos Egyiptomban a Ptolemaiosok dinasztiája uralkodott, míg Szíriában Seleukos utódai voltak hatalmon, s Arábia hovatartozása folyamatosan kettejük konfliktusainak forrása volt. De a nabateusoknak egyedülálló módon, Kr.u. 106-ig sikerült megőrizniük függetlenségüket.
Eredetük még napjainkban is kétséges; egymásnak teljesen ellentmondó vélemények is ismertek származásukat illetően. (A kutatók egy része perzsa bevándorlók leszármazottainak tartja, mások a Negev-sivatagot tekintik őshazájuknak, megint mások Arábia déli részét, Sába királyságát feltételezik az őshazának.)
Egy azonban bizonyos; a Közel-Kelet két nagy sémita népe, az arabok és a zsidók Ábrahámot tartották közös ősüknek. (A zsidók Sára fiától, Izsáktól származtatják magukat, míg az arabok Hágár fiától, Izmaeltől - izmaeliták.)[5]
A nabateusok arab származására pedig, melyet Diodorus Siculus leírása is alátámaszt, Jeremiás könyvében lehet bizonyítékot találni:
Európa és az Arábia déli részén elterülő Sába királysága – mely már a Kr.e. 11. századtól fogva létezett – mindenekelőtt a kereskedelmen keresztül kerültek egymással kapcsolatba, mert Európában ekkoriban nagy volt a kereslet az arab fűszernövények, illetve az arany iránt. Ezeket a termékeket hosszú, kimerítő és igen veszélyes úton – tevekaravánokkal a sivatagon keresztül – juttatták el a levantei kikötőkig (Gáza, Askalon, később Alexandria), ahol azután hajóra rakták őket, s így jutottak el végül Európába.[7]
Arábia északi területein, elsősorban a Holt-tenger vidékén, pedig aszfaltot (szurkot) termeltek ki, melyet szintén a balzsamozás alkalmával, illetve tömítő anyagként használtak, s melynek kizárólagos kereskedelmi joga a helybeli arabokat, a nabateusokat illette. E három – illetve az arannyal együtt négy – jelentős cikk kereskedelméből származott legendás gazdagságuk,[8] melyet Diodorus Siculus is említett művében. A Biblia is többször utal mindegyikre:
„A barbárok (mert a nabateusokat így hívják errefelé) a föld mélyéből származó szurokból tesznek szert jövedelemre, amelyet Egyiptomba szállítanak, ahol a szurkot a halottak mumifikálására használják, mert ha nem teszik hozzá az illatos anyagokhoz, akkor a test nem konzerválódik.”[12]
Pedig természeti viszonyai a lehető legmostohább körülmények közé kényszerítették lakóit; azokat, a néhány ezer főt számláló arab törzseket, akik kellőképpen vállalkozó kedvűek voltak ahhoz, hogy ilyen keserves körülmények között is megpróbáljanak megélni ezen a területen.
Vitathatatlan, hogy Sába a Kr.e. 11 - 6. század között olyan tapasztalatokat és jártasságot szerzett az öntözéses mezőgazdaság terén, melyek által képes volt a száraz, kopár területeket zöldellő termőföldekké változtatni. Ezt a csodálatos tudást aztán megőrizték azok a nomád törzsek is, akik Sába hanyatlása idején észak felé kezdtek vándorolni, s lassan elfoglalták a Negev-sivatag lakatlan vidékeit, s századokon keresztül virágzó civilizációt hoztak itt létre.[16]
Ezen kívül megfigyelték, hogy a csapadék milyen mennyiségben és milyen módon hullik le a Negev-sivatagban, s – mivel ez igen kiszámíthatatlan és változó volt – milyen módon képesek kihasználni a természet adta lehetőségeket saját megélhetésük érdekében.
A mezőgazdaság e sajátos, a sivatagi éghajlathoz, topográfiához és talajtani lehetőségekhez legjobban alkalmazkodó formáját, lefolyást hasznosító gazdálkodásnak nevezzük.
A nabateusok megpróbálták a szeszélyesen aláhulló csapadékot olyan helyekre összpontosítani, ahol a legeredményesebben tudták felhasználni, miközben az esetleges áradások romboló erejét igyekeztek minimálisra redukálni. Így a természettel való állandó harc helyett egy olyan erőforrás-felhasználást alakítottak ki, mely tekintettel volt a környezet korlátaira: a mezőgazdasági tevékenységüket a sivatag időszakosan – a kevés csapadékot követően – vizet vezető folyómedreibe, vízmosásaiba (vádi) összpontosították. A vádikat merőlegesen épített alacsony kőfalakkal védték az erózió, illetve a vízlefolyás sebességétől, ugyanis e teraszok gátakként funkcionáltak. Az így összegyűjtött vizet aztán föld alatti ciszternákban, vagy egyéb vízgyűjtő medencékben tárolták.[18]
Ezeknek a vízgyűjtő ciszternáknak a pontos helyét szigorúan csak a nabateusok ismerhették, mert ez jelentette előnyüket ellenfeleikkel szemben a sivatag gyilkos körülményei közepette.
Azonban élete utolsó évében, amikor már komolyan foglalkoztatta egy nyugati irányú expanziós hadművelet, terveinek előkészületei előrehaladott állapotban voltak.
Babilonban hatalmas (1000 hajónak elegendő) hadi kikötőt építtetett a flotta számára, az Eufráteszt és a Tigrist mindkét irányban alkalmassá akarta tenni a hajózásra (ezért a Tigrisen leromboltatta a gátakat), felderítő hajókat küldött ki a Perzsa öbölben, s Arábia partvidékét egészen a Hormuzi-szorosig feltérképeztette. A felderítők eljutottak a Musandam-félszigetig (Katar), s úgy ítélték meg, hogy Tylos (Bahrein), s a vele szemben fekvő fűszer-elosztó bázis, Gerrha is megfelelő vidék lesz állandó települések alapítására. A király a hódításra megfelelő ürügyet is talált: az arabok voltak az egyetlen nép, akik eddig semmilyen formában nem nyilvánították ki előtte meghódolásukat.
Bár az indulás időpontját még nem tűzte ki, de az expanziós hadiflotta számára már elkezdték a legénység toborzását, s ezért a klazomenai származású Mikkalost 500 talentummal a főniciai partvidékre küldték. A szárazföldi haderő is Babilonban gyülekezett.
De az indulásra már nem került sor a király hirtelen és korai halála miatt. (Kr.e. 323. jún.10.)[21]
Ez alatt az idő alatt még nem alakultak ki a végleges határok, és az állandó urai sem egy-egy területnek. Csak formálódott annak a három-négy dinasztiának a hatalmi befolyása, akik a Kr.e. 301-ben megvívott ipsosi csata után hatalmukat véglegesen kiterjeszthették Nagy Sándor hajdani birodalmának területei felett.
A történtekről az a Kardiai Hieronymos tudósított eredetileg, akit ekkoriban nevezett ki Antigonos a Holt-tenger környéki terület kormányzójának (s utasította az itt kitermelt szurokkereskedelem megszerzésére - sikertelenül).
Hogy sikerrel járjon, Antigonos katonai és gazdasági lépéseket is fontolgatott, s ennek érdekében el akarta foglalni Szelah (talán Petra) szikla-erődítményét, mely a régió karavánútjainak központja volt. Úgy gondolta, hogy ily módon megszerezheti a nabateusoktól a tömjén és az aszfalt-kereskedelem monopóliumát, ami által befolyással bírhatna Egyiptomban, ugyanis ezek az árucikkek értékesebbek voltak az aranynál is (mivel a balzsamozás során nélkülözhetetlenek voltak).
Antigonos megbízta egyik hadvezérét, Athénaiost, hogy 4000 gyalogos és 600 lovas élén támadja meg az erődítményt, mert így megszerezhetik a „Gáza – Sinai” kereskedelmi út ellenőrzését. Athénaios végre is hajtotta a megbízatást, s mivel a felnőtt férfi-lakosság távol volt, vérfürdőt rendezett az otthon-tartózkodó idős, beteg emberek, asszonyok és gyerekek között, majd több fogollyal és 500 talentum ezüsttel, tömjénnel és mirhával elmenekültek. A visszaérkező nabateus férfiak a menekülő makedónok után indultak, s mivel Athénaios figyelmetlen volt, s elmulasztotta a megfelelő őrséget felállítani, 50 lovas kivételével (akiknek sikerült elmenekülni) mindenkit lemészároltak.
A nabateusok levelet írtak Antigonosnak, melyben Athénaios ügyetlenségével magyarázták a makedón vereséget (s melyben ez által nem a saját felsőbbrendűségüket bizonyították), ugyanakkor felszólították a makedón hadvezért, hogy inkább tisztességes diplomáciával, semmint erőszakos politikával közeledjen hozzájuk.
Antigonos elfogadta igényüket, de ettől függetlenül később még egyszer megpróbálkozott területük elfoglalásával. Ekkor fiára, Demetrios Poliorkétésre bízta 4000 fős seregét. A makedónok három napig meneteltek mostoha körülmények között a sivatagban, miközben a nabateus őrszemek kezdettől fogva figyelemmel követték őket; tűzjelekkel előre figyelmeztették hozzátartozóikat a veszélyre, akiknek így elég ideje maradt Szelah áthatolhatatlan rejtekében elbújni, majd ők maguk a sivatagba menekítették állatcsordáikat, s magukkal csalták az ellenséget is. A nabateusok ismerték a ciszternák titkos helyét, azonban a makedónok nem, így ki voltak szolgáltatva a kíméletlen körülményeknek. Egy napi csata után az egyik nabateus így szólt Demetrioshoz:[23]
Kr.e. 301-ben, az ipsosi csatában Antigonost és fiát legyőzte a Ptolemaiost, Seleucost és Lysimachost magában tömörítő szövetség, s így most Seleucos birtokába jutottak Antigonos korábbi közel-keleti hódításai.
Seleucos és dinasztiája idején tovább folytatódtak a hatalmi harcok Szíria és a Ptolemaiosok Egyiptoma között Arábia birtoklásáért, mindaddig, míg mindkét hatalmat le nem győzték a rómaiak Kr.e. 64-ben, illetve 30-ban.
Persze mindez a hellenisztikus befolyás nem éreztethette volna ennyire hatását, ha a nabateusoknak nem lett volna saját érdekük is, hogy egy erősebb és fejlettebb államformára cseréljék korábbi nomád törzsi berendezkedésüket. Ennek mindenekelőtt gazdasági okai voltak: a nomadizáló pusztai sátortáborok közötti nagy távolságok, a rövid legeltetési időszakok és a vízhiány miatt kívánatossá vált, hogy fennmaradásuk érdekében a törzsek között intenzívebb összefogás és kötődés jöjjön létre. Mindezeket az azonos hitbeli és kulturális összetartozás is kiegészítette és erősítette.[28]
(Jázonról, aki törvénytelen módon szerezte meg a főpapi tisztséget.)
Alexandros Jannaios tehát megtámadta Gázát,[30] s Josephus Flavius itt név szerint említi meg a nabateusok uralkodóját, akit a gázaiak ekkor segítségül hívtak, ugyanis a város a nabateusok egyik legjelentősebb kereskedelmi kikötője volt a Földközi-tengeren:
Strabón egy helyen megemlíti, hogy a nabateusok „nem igazán jó harcosok a szárazföldön, inkább kufárok és kereskedők, de nem úgy, mint katonáik a tengeren.”[33]
Véleményem szerint egy olyan sivatagi nép, akiknek hatalmas szomszédai árnyékában viszonylag hosszú ideig sikerült megvédeni függetlenségét, s elsősorban nem is az állandó védelemmel foglalatoskodtak, hanem kereskedelmükre koncentráltak, talán nem a leghelyesebb azt mondani, hogy nem volt jó a szárazföldi hadereje. Talán csak a legszükségesebb helyzetekben vetették be, s ha lehetett, inkább elkerülték a véres összeütközéseket. Ami pedig tengeri hajózásukat illeti, itt sem beszélhetünk kimondottan katonai haderőről, ugyanis a nabateusok a tengeren legfeljebb kalózkodtak, vagy kereskedelmi céllal működtek.
Obodast a Negevben temették el, s a kegyhely tiszteletére az Obodat nevet kapta (modern Avdat). A királyt halála után istenként kezdték tisztelni, s ez is szemléletesen érzékelteti azt a nabateusokat ért hellenisztikus hatást, miszerint királyaikat más hellenisztikus uralkodók mintájára istenítették.
Aretas ezt a tettét használta fel annak érdekében, hogy megerősítse hellenisztikus uralkodó jellegét, ugyanis kinyilvánította magát a görög származású Seleukidák örökösének, görög mintára pénzt veretett, s felvette az igen hangzatos „Philhellenosz” melléknevet, melynek jelentése: „aki szereti a görög kultúrát”.
Kr.e. 72-ben aztán Tigranes, Armenia királya elfoglalta Damaszkuszt, s a nabateusok békésen visszavonultak. Amikor azonban a rómaiak veszedelmesen fenyegették Tigranes fővárosát, Tigranokertát, ki kellett ürítenie Damaszkuszt, s a nabateusok visszatérhettek a szíriai városba.[35]
Pál apostol megjegyzése igazolja, hogy még az ő idejében is nabateus kézen volt a város (IV. Aretasról van az idézetben szó):
Alexandros Jannaios özvegyének, Alexandrának a halála után két fia közt kitört a viszály, s az idősebb II. Hyrkanosnak el kellett menekülnie öccse, Aristobulos gyűlölete elől. Hyrkanos III. Aretas udvarába menekült, aki először szívélyesen fogadta.
Scaurus igen megvesztegethető embernek bizonyult, mert pénzt fogadott el Aristobulostól, s ennek fejében őt támogatta Hyrkanos és a nabateusok ellenében. Igaz, ezt az esetet Josephus Flavius azzal magyarázta, hogy Hyrkanos fösvénysége mellett kétes ígéreteket tett csupán a római legátusnak, ráadásul még több támogatást is igényelt volna.
Mindenesetre Scaurus felszólította Aretast, hogy hagyjon fel Hyrkanos támogatásával, mert különben a római nép ellenségének nyilvánítja.[37]
Igazság szerint a rómaiak azért hagytak fel Petra ostromával olyan hirtelen, mert hírt kaptak arról, hogy VI. Mithridates Eupator, pontosi király öngyilkos lett a kimmériai Boszporoszban, ahová menekült, miután Lucullus és Pompeius megtörték hatalmát. Így Rómának lehetősége nyílt arra, hogy a kialakult hatalmi vákuumban a kis-ázsiai területeken rendezzék helyzetüket, s Pompeius számára most az volt az elsődleges, hogy Kilikia területét kiterjessze, Pontost Bithyniához csatolja, és hogy az új tartományokat Rómának adót fizető vazallus királyságok gyűrűjével vegye körül.[42] Ebbe a képbe Nabataea is tökéletesen beleillett, mint kliens királyság.
I. Malikos (Kr.e. 59-30) is hazardírozott, amikor állást kellett foglalnia a római köztársaság folyamatosan változó hatalmi viszonyaiban; helyesen ítélte meg a helyzetet, amikor Julius Caesart támogatta Pompeius helyett, azonban helyzete komolyan megingott, amikor Caesart megölték, s ő a merénylőkhöz, és az őket támogató parthus szövetséghez csatlakozott Antonius és Octavianus ellen.
De tehetséges ember lévén, aki ügyesen használta fel gazdagságát és diplomáciai képességeit, ugyanakkor tanult elődei cselekedeteiből, most képes volt előnyére kikerülni a szorongató helyzetből; megvásárolta Rómától országa függetlenségét, s a nabateusok tovább élvezhették szabadságukat.
Kleopatra természetesen világhatalmi terveket dédelgetett magában, melynek kivitelezésére Antoniust tökéletes alanynak találta. Ezért aztán igyekezett megszerezni magának az összes környező királyságot, s Antoniust folyamatosan azzal zaklatta, hogy kergesse el azok jogos uralkodóit.
Antonius nem akart ellenszegülni Kleopátra kívánságainak, de azt sem akarta, hogy általános közfelháborodást váltson ki ez által. Így aztán mindegyik kért királyságnak csak egy részét adta ajándékba az asszonynak.[43]
(A nabateus királyság egy keskeny csíkja került az egyiptomi királynő birtokába a Vörös tenger partja mentén.)
Kr.e. 31-ben az actiumi csatában Antonius és Kleopátra alul maradtak Octavianus-Augustus hadaival szemben, így a nabateusok ismét megőrizhették függetlenségüket.
Obodas után ismét egy Aretas, immár a negyedik került a nabateus trónra (Kr.e. 5 – Kr.u. 40), akitől szintén megpróbálta Syllaios megszerezni a királyi hatalmat.
Közben Nagy Heródes megtámadta az arabokat, mert Syllaios támogatta a trachóni rablókat, akik folyamatosan portyáikkal zaklatták a környező vidéket. A fondorlatos epitroposz Rómában még Augustus császárral is megpróbálta összeveszejteni Heródest. Végül Syllaios, kétszínű mesterkedéseinek köszönhetően teljesen kétségbeejtő helyzetbe sodorta Nabateát.
Ármánykodásaiért végül a rómaiak elítélték, és kivégeztették.[46]
Uralkodása során is folyamatos kapcsolatot ápolt a Nabateus királysággal, de amikor az arabok folytatták expanziós törekvéseiket, összeütközésbe kerültek a mostanra rendkívül megerősödött Heródessel. IV. Aretas oly módon igyekezett konszolidálni a kialakult feszült helyzetet, hogy férjhez adta Phasaelis nevű lányát Heródes Antipashoz, Nagy Heródes fiához.
Ezzel a tettükkel nem csak a vallási szokásokat, de Aretast is súlyosan megsértették, aki felindultságában haddal indult Heródes Antipas ellen. A nabateus hadsereg legyőzte Antipas csapatait, de ezzel kivívta Róma haragját, ugyanis Judea provincia most már az ő érdekkörükbe tartozott.
Vitellius, a szíriai kormányzó el is indult Aretas ellen, de ekkor érkezett a hír, hogy meghalt Tiberius császár, aki kiadta a parancsot a támadásra. Vitellius feleskette csapatait az új császárra, Caligulára, azonban nem folytatta az előrenyomulást, mert megbízatása Tiberius halálával megszűnt.[47]
Mint tudjuk, a nabateusok sábai őseiktől a napkultuszba és a hozzá kapcsolódó misztériumvallásokba vetett hitet kapták örökül, majd Krisztus tanításai folytán az új világvallás gyorsan hatott a nabateusokra is.[50] De amint látjuk, bár politikailag függetlenek voltak a hatalmas szomszédoktól, eszmei, vallási nézeteik erősen hatottak rájuk is. Ahogyan korábban a hellenizmus eszmei áramlatai is.
A letelepedett életmód gazdagságot és biztonságot hozott, ugyanakkor kiterjedt kereskedelmi útvonalaik (akár szárazföldön, akár tengeren) kiapadhatatlan utánpótlást biztosítottak. Ez a kétségtelen pénzügyi háttér biztosította az építkezéseket, és azt a szakmunkát, mellyel mindezt megteremthették. A Negev északi részének települései ekkor kezdtek látványosan növekedni; utakat, középületeket, csatornákat, teraszokat, templomokat építettek.
De ellentétben Aretas egy korábbi elődjével, a „Philhellenosz” III. Aretasszal, aki még hódolata jeleként vette fel a „görög-barát” jelzőt, rávilágítva ezzel a követendő (kulturális) útra, IV. Aretas már a „Philodemosz” melléknevet használta, melynek jelentése: „aki szereti népét”. Ez a tendencia jól tükrözi azt az egészséges öntudatot, melyet a biztos anyagi háttér következtében ért el ez az életrevaló nép.[51]
II. Malikos (Kr.u. 40-70), IV. Aretas fia volt, aki gazdag és független országot örökölt apjától. Bár uralma folyamán mindvégig megőrizte a nabateusok legendás szabadságát, már tagadhatatlanul a Római birodalom árnyékában éltek, s csak idő kérdése volt, hogy Róma mikor kebelezi be ezt a királyságot is. Hűségüket, melyet függetlenségük fejében egy ideje súlyos pénzösszegekkel kellett mindig igazolniuk, most katonai osztagok felajánlásával is bizonyítani kellett.
Amikor Titus véres leszámolással vetett véget a zsidók nemzeti felkelésének Kr. u. 70-ben, II. Malikos 1000 lovast és 5000 gyalogost bocsátott rendelkezésére.
Rabbel halálával a Nabateus királyságot Szíria római legátusa, Corelius Palma annektálta Traianus császár nevében, és területén kialakították Arabia provinciát. A hatalomátvétel – sok szomszédjukkal ellentétben – véres közjátékok, lázadások nélkül ment végbe, sőt a Római Birodalom uralma alatt is folytatódott a terület virágzása; újabb utak épültek, s a terület híres volt szőlőtermeléséről.
Leleményes mezőgazdaságuknak, és csodálatos kereskedő-képességüknek köszönhették anyagi többletüket, és józan politikájuknak azt, hogy évszázadokon keresztül képesek voltak megőrizni öntudatukat olyan jelentős szomszédok mellett, mint a Nagy Sándor hírnevéből élő hellenisztikus királyságok, az életrevaló zsidó állam, vagy a hatalmas Róma. Függetlenségüket hol a sivatag viszonyainak felhasználásával, hol pénzzel való megváltással, esetleg dinasztikus politikával tudták megóvni. Még az átmenetet is képesek voltak békésen és emberi életben kárt nem téve megvalósítani. Mindezt békeszerető természetüknek köszönhették.
Bibliográfia:
(Angolból fordította: a szerző, a következő internetes oldal alapján: http://www.acacialand.com/studies.html)
[iii] A. B. Bosworth: Nagy Sándor – A hódító és birodalma (Osiris Kiadó, Bp., 2002.) (220.old.)
[iv] Arrianus, Anabasis VII. 1,2. (Fordította: Szepessy Tibor)
(Görög Történeti Chrestomathia, Szerk.: Borzsák István, Nemzeti Tankönyvkiadó, Bp. 1997.)
[v] Udi Levy: Petra – Az elveszett civilizáció (General Press Kiadó, 1996.) (26. old.)
[vi] Jer. 35,6-7
[vii] Udi Levy: Petra – Az elveszett civilizáció (31 -32. old.)
http://www.nabataea.net/trader.html
[viii] Udi Levy: Petra – Az elveszett civilizáció (131-133. old)
[ix] 1Móz. 37,25
[x] Mt. 2,11
[xi] 2Móz. 2,3
[xii] Diodorus Siculus, Bibliotheca historica 19,99.
[xiii] Udi Levy: Petra – Az elveszett civilizáció (40. old. ill. 131. old.)
A. B. Bosworth: Nagy Sándor – A hódító és birodalma (242. old.)
[xiv] Plutarkhosz: Párhuzamos életrajzok – Alexandrosz, 25.
(Fordította: Máthé Elek; Magyar Helikon, 1965.)
[xvi] Udi Levy: Petra – Az elveszett civilizáció (31, 33, 37-38, 131-134. old.)
[xvii] Udi Levy: Petra – Az elveszett civilizáció (44-45. old)
[xix] Diodorus Siculus, Bibliotheca historica 2,48.
[xx] A. B. Bosworth: Nagy Sándor – A hódító és birodalma (104. old)
[xxi] A. B. Bosworth: Nagy Sándor – A hódító és birodalma (220, 229, 242-244. old.)
[xxii] Curtius Rufus: Nagy Sándor (Fordította: Kárpáty Csilla)
[xxiii] Udi Levy: Petra – Az elveszett civilizáció (39-42. old.)
[xxiv] Diodorus Siculus, Bibliotheca historica 19,97.
[xxv] Udi Levy: Petra – Az elveszett civilizáció (47. old)
[xxvi] Laqueur, R.: Hellenismus (Akademische Rede zur Jahresfeier der Hessischen Ludwigs- Universitaet am 1. Juli. 1924. Gießen, 1925.)
[xxviii] Udi Levy: Petra – Az elveszett civilizáció (49. old.)
[xxix] 2Mak. 5,8
[xxx] http:// nabataea.net/ehistory.html
[xxxi] Josephus Flavius: A zsidók története (XIII, 13.3) (Görög eredetiből ford.: Dr. Révay József)
(Gondolat – Talentum, Harmadik kiadás; Debrecen, 1994.)
[xxxii] Josephus Flavius: A zsidók története (XIII, 15.2)
[xxxiv] Josephus Flavius: A zsidók története (XIII, 13.5)
[xxxvi] 2Kor. 11,32-33
[xxxviii] Josephus Flavius: A zsidók története (XIV, 2.3)
[xl] Josephus Flavius: A zsidók története (XIV, 5.1)
[xlii] Castiglione László: Az ókor nagyjai (VI. Mithridatész Eupatór – 270. old.)
(Akadémiai Kiadó, Budapest, 1971.)
Cornell – Matthews: A római világ atlasza (68. old.)
(Helikon Kiadó, Budapest, 1991.)
[xliii] http://nabataea.net/ehistory.html
Castiglione László: Az ókor nagyjai (Marcus Antonius – 292. old.)
[xliv] Josephus Flavius: A zsidók története (XV, 4.1.)
[xlv] Josephus Flavius: A zsidók története (XV, 4.4.)
[xlvi] http://nabataea.net/mhistory.html
Udi Levy: Petra – Az elveszett civilizáció (54. old.)
[xlviii] Josephus Flavius: A zsidók története (XVIII, 5.3)
[xlix] Cornell – Matthews: A római világ atlasza (94-95. old.)
[l] Udi Levy: Petra – Az elveszett civilizáció (32. old.)
[li] http://www.acacialand.com/studies.html
http://www.sulinet.hu/tart/ncikk/ac/0/5708/negev.html
Udi Levy: Petra – Az elveszett civilizáció (52. old.)
[lii] http://nabataea.net/lhistory.html
Diodorus Siculus idézetek:
Udi Levi: Petra – Az elveszett civilizáció
Bibliai idézetek:
Biblia – Ószövetségi és Újszövetségi Szentírás
(Szent István Társulat, az Apostoli Szentszék Könyvkiadója, Budapest, 1987.)
Egyéb felhasznált irodalom:
- Hegyi Dolores – Kertész István – Németh György – Sarkady János:
Görög történelem a kezdetektől Kr.e. 30-ig
(Osiris Kiadó, Budapest, 1995.)
(22. számú, és a 26. számú megjegyzés forrása)
- Ferenczy Endre – Maróti Egon – Hahn István:
Az ókori Róma története (szerkesztette: Harmatta János)
(Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1998.)
- The Lion – Bibliai enciklopédia (Magyar Könyvklub, Budapest, 1997.)
- Bibliai nevek és fogalmak (Primo Kiadó, Budapest, 1988.)
vissza a főoldalraajánlom ezt a cikket
Még nem érkezett hozzászólás.
Új írásához regisztrálj, vagy lépj be a jobb oldalon.