vissza a főoldalraajánlom ezt a cikket

Az önsegítés fogalomköre a nyugati kultúrában

Műfaj: SzakirodalomCimkék: gerevich, mentalhigiene, pszichológia

A századelő humanizálódási törekvéseinek egyik vezető irányelveként kristályosodott ki Amerikában az önsegítés fogalma.

Gyökerei történelmi múltúak, első korszerűnek mondható ideológiája 1888-ban hallatott magáról, amikor Kropotkin herceg könyve megjelent „ Kölcsönös segítség- az evolúció tényezője" címmel. Kropotkin vélemény az volt, hogy minden új kormány és új diktatúra szükségszerűen a „forradalom megöléséhez" vezet.  Helyettük inkább a nép természetes integrációs formáinak kellene teret adni, amelyben lehetőség van a kölcsönös segítségnek, mint törvényszerűségnek a megvalósulására. Az alárendelés mozzanatát kiküszöbölő tevékenységeknek jó példái a szakszervezetek, egyesületek, klubok, társulások. A polgárok közösségeinek a felbomlasztásáért Kropotkin az államra hárítja a felelősséget, mely "elbitoroltminden szociális működést, és ezáltal csak zabolátlan, szellemileg korlátozott individualizmus fejlődését segítette elő".Ezzel a szolidaritást teszi a társadalomelmélet alappillérévé. Száz ével később az ő elméletét Caplan és Killilea (1976), továbbá Katz és Bender ( 1976) integrálta az önsegítő csoportok  nézeteibe.

 

 

 

Az önsegítés fogalma

 Az önsegítés elemei a hétköznapi életünk szinte minden területén fellelhetőek. Ebből kifolyólag a nemzetközi szakirodalomban is rendkívül sok jelentéstartalommal bír. A hétköznapi értelembe vett önsegítésről akkor beszélünk, ha az egyén olyan cselekvéseket hajt végre, amelyek a saját szellemi, lelki és szociális állapotára nézve építő jellegűek, pozitív, előrehaladó irányt, fejlődést jelentenek a számára. Ennek fényében önsegítésnek minősül például egy jól sikerült pályaválasztás, partnerkapcsolat, munkahely. Az önsegítés fogalomkörén belül meg kell még említeni az ún. önkontroll módszereket is, mint a viselkedés terápiák sajátos válfajai ( Thoresen, Mahoney 1974, Rosen 1976, 1979).

Killilea (1976) a következő kategóriákra osztotta a self help értelmezéseit:

 - szociális segítség- a fejlődés egy faktora;

- szupportív rendszer; társadalmi mozgalom;

- szellemi (spirituális) mozgalom;

- segítő szolgáltatások formájában megjelenő szociális és politikai érdekcsoport;

- a szolgáltatói társadalomjelensége;

- a demokratikus eszme kifejezése- fogyasztói részvétel;

- alternatív gondozói rendszer;

- láncszem a szociális gondozás stratégiai rendszerében;

- céltudatos közösség;

- szubkultúra- életmód;

- szuplementer közösség;

- átmeneti közösség;

- a szociális kontroll és reszocializációs folyamat „ügynökségei";

- deviánsok és stigmatizáltak szervezetei;

- hosszan tartó deficitek és deprivációk leküzdését célzó vehiculum;

- átmeneti életciklusokon való túljutás vehiculuma;

- terápiás módszer.

 

 

Az önsegítéssel kapcsolatos ismeretek négy fő fogalom köré csoportosíthatóak:

Hátrányos helyzet, demokrácia, alternativitás, komplementaritás.   az emberi kapcsolatok hálózatát az angolszász „ network" terminus jelenti. Két értelemben használják ezt a kifejezést. Az egyénre összpontosító individuális szociális hálózat olyan emberek alkotta hálót jelöl, amely támogatja és segíti a háló középpontjában álló embert, kielégítve annak társas szükségleteit. Caplan (1974) ezt a hálót szupportív rendszernek nevezi (support system).

A network a maga másik értelmében a humán szervezetek rendszere. Sarason ( 1974) kifejezésével: szervezetek közötti erőforráscsere- hálózat ( interorganizational resource exchange network)  Ennek a hálózatnak a középpontjában a szervezet áll.

 

Az individuális szociális hálózatnak négy fajtáját különböztetjük meg ( Jeger, Slotnick 1982);

 

  1. Primer csoport ( extented family)
  2. Közösségi kapuőrők ( community gatekeepers)
  3. Szomszédsági csoportok ( neighbourhood based support systems)
  4. Önsegítő csoportok

 

Az önsegítés és a szervezetek közötti erőforráscsere- hálózat szoros kapcsolatban állnak egymással. Ennek a hálózatnak az életre hívásában a legnagyobb szerepet az intézmények válsága és a tömegtársadalmak bonyolult életviszonyai játszották. Az intézmények nem csak, hogy kielégítetlenül hagyták a lakosság szükségleteit, de járulékos problémákat,                        „ műtermékeket" is okoztak a számukra. Ez a jelenség intézmény- tünetcsoport néven ismert.

Az intézmények által kielégítetlenül hagyott lakossági szükségletek „ellenszervezete" tehát az, amit önsegítő csoportnak nevezünk.

 

Az önsegítés definíciója a következő:

 

„Olyan kis és nagy csoportos struktúrában megvalósuló együttműködési formák sokasága, melyekben rendszerint azonos korú, és hasonló személyes problémákkal küszködő emberek szerveződnek azért a közös célért, hogy közös igényüket kölcsönös egymásnak nyújtott segítés révén kielégítsék, olyan változást hozzanak létre magukban, és/ vagy környezetükben, amely által az addig megoldatlan problémájuk megoldódik. Az ilyen csoportok kezdeményezői és tagjai felismerték, hogy szükségleteiket nem tudják sem önerőből, sem a meglévő humánszervezetek, szociális intézmények révén kielégíteni."

 

  Az önsegítés történelmi, társadalmi, kulturális jelenség, mely okozati szükségszerűségek következménye.

A szükségszerűségek csoportosíthatók, mint társadalmi hiányokból fakadó igények, úgy  mint, amelyek kielégítésére, betöltésére az önsegítés bizonyult a legalkalmasabbnak.

A másik csoportba azok a tényezők sorolhatók, melyek szükségesek az önsegítő csoportok funkcióinak betöltéséhez.

Úgy, mint: az alulról építkezés, - a csoportos együttműködés, mint csoportérték preferencia.

A különböző csoportok vagy társulások gazdag, sokszínű hagyományokkal rendelkező társadalmi viszonyok együttese.

 

Az önsegítés okai:

 

Price (1978) és Dumont (1974) szerint:

Hangsúly a politikai tényezőkön

 

Katz és Bender (1976) :

Előfeltételek a nyugati kultúra történelmi múltjában

 

Killilea (1976):

Társadalmi egyenlőtlenségek orientációs hatása

 

Kaplan és Razin (1978):

Pszichológiai, - mélypszichológiai összefüggésekben látott motivációt

(Caplanféle csoportműködés elmélet)

 

Freedmann (1967) :

Valamely mentálhigiénés szolgáltatás történelmi és kulturális meghatározottságát tartották elsődlegesnek.

 

Az önsegítés gyökereinek legfontosabb tényezői:

 

Ø      Történelmi,

Ø      Pszichológiai

Ø      Kulturális,

Ø      Vallási,

Ø      Politikai,

Ø      Egészségügyi,

 

 

 

Történelmi gyökerek

 

Kropotkin (1888) biológiai és történelmi megfigyelése szerint : tény, hogy a katasztrófákat túlélő állatok egymással szolidálisabbakká válnak.

 

Chiliasticusi mozgalmak

A középkorban (Krisztus után 1000 – ben) megjövendölt 1000 évi világvégét várók magatartásában is fellelhető a self-help magatartás.

 

A történészek párhuzamot vonnak a XX. század  robinhodista délolasz társadalmi banditáinak és a chiliasticusi mozgalmak összetartásával.

 

Friendly Society – baráti társulások létrejötte, jellemzően nyugati ipari társadalmakban.

 

Pszichológiai gyökerek 

Az önsegítő, azaz self help jelenség főként korunk tekintélyválságának tudható be.

„ A nyugati kultúra tömegtársadalmainak dezintegrációs folyamatai, a keleti kultúra paternalisztikus viszonyai  egyre infantilisabb, éretlenebb, önálló életvitelre egyre kevésbé alkalmas nemzedékeket „bocsátanak ki".  Ezen nemzedékek tagjai függőségi viszonyban állnak a „tekintélyfigurákkal". Ez abban mutatkozik meg leginkább, hogy a felnőtt viselkedésminták helyett az infantilis kommunikációs minták erősödtek fel. 

( negativizmus, lázadás, konformizmus) Eme tekintélyválság másik aspektusa az, hogy a világháborúkat, gazdasági válságokat produkáló tekintélyekkel szemben fokozódott ellenállás következtében  a vertikálissal szembeni, partneri, testvértestvér viszony iránti igény erősödött fel. Lasch (1978) ezt a jelenséget apa nélküli paternalizmusnak nevezi.

 

Kulturális gyökerek

 

Freedmann (1967):

A társadalmak mentálhigiénéjét 6 tényező határozza meg:

 

Ø      Pluralizmus

Ø      Pragmatizmus

Ø      Társadalmi célok

Ø      Probléma megoldás struktúrája

Ø      A változás, mint érték

Ø      A kisebbségi csoportok egyenlőtlen fejlődése

 

A pluralizmus:

 

A társadalmi érdekcsoportok közti konszenzus teszi lehetővé, hogy a különböző csoportok megteremthessék a céljaik feltételeit.

Ha nem lehetséges a konszenzus – kisebb érdekcsoport ragadja magához a hatalmat – az erőforrásokhoz való hozzájutás hatalommal való viszony minőségének függvénye

 

Pragmatizmus:

 

Gyakorlatiasság, eredményközpontúság,

 

Társadalmi célok:

 

Társadalmi alrendszerek önszabályzó hierarchiájában lévő csoportok meghatározó szereppel

bírhatnak az egyéni egészségtudatban, ha a társadalom célul tűzi ki az egészség megőrzését.

 

 

 

 

 

Problémamegoldás struktúrája:

 

Különböző kultúrákban eltérőek a problémamegoldó módszerek, de az is különbség lehet,

hogy egy-egy újabb probléma felmerülésekor, az adott kulturközeg vállalkozik-e új

megoldási módszerekkel vagy a hagyományos ismeretekkel keres megoldást.

 

Változás, mint érték:

 

A változás megjelenésének módja a hétköznapi tudatban.

Watzlawick (1974):

Két változás típus

- Elsőfokú változás: a tünethordozó – diszfunkcionális egyén – tünetmentessé tétele. Visszaillesztés a saját környezetbe.

- Másodfokú változás:

A környezet [alrendszerek, ökoszisztémák, érdekcsoportok, szupportív/támogató rendszerek] egymáshoz való viszonyának megváltoztatása.

 

A kisebbségi csoportok egyenlőtlen fejlődése:

 

A társadalmi értékek kifejeződése, hogy a hatalm az eltérő célokkal létrejött kisebbségi csoportoknak milyen lehetőséget biztosít.

 

 

A közösségiség jellegzetes kulturális képesség. Lényeges, hogy a társadalmi konszenzusban a hatalomgyakorlás paternalisztikus vagy együttműködésen alapuló.

Az egyéni szocializáció alapkérdése, hogy az egyén képes-e a közösség tagjává lenni, anélkül, hogy feladná az autonómiáját.

Ezen készségek makrofeltételei:

A kölcsönös függés és a kölcsönös segítés elvén alapuló nevelési rendszer.

 

 

Vallási gyökerek

 

Az ”AA” – Alcoholics Anonimus – Névtelen Alkoholisták mozgalom, a 30” években,

Az Oxford mozgalom munkájának lényegi eleme, a személyközpontúság, az egyénre szabott problémakezelés, a csoporttagok egyenlősége.

Mindezeken felül a hit, mely egyéni erőforrások pótlékaiként fűzte Istenhez az alkoholbetegeket.

A vallási csoportokat és a hívők szerveződését külön kell választani!

Az egyház jelentős szerepe a „hézagpótló- tanácsadás.”

Szamaritánusok telefonszolgálata.

 

Politikai gyökerek:

 

 

Dumont (1974) az emberiségnek az erőszakon ( destruktív affektusok) és a pénzen (egyéni anyagi érdek) túlmutató harmadik hatalmát professzionizmusnak nevezte.  A huszadik századi nyugati szakembereknek szinte kizárólagos hatalmi pozíció jutott az életfontosságú kérdések eldöntésében, a nukreális fegyverek előállításában, az egyén testi- lelki megváltoztatásában, és a hatalmukat szakmai vagy szakmainak beállított információk visszatartásával, szakmaivá transzformált ideológiák gyártásával tartják fent. A pszichoanalízis, a tömegkommunikáció, a fogyasztói kontroll, az érdekképviselet rendszere (advocacy) és az önsegítés, e három huszadik századi nagyhatalom megfékezésére fejlődött ki. Politikai értelembe véve az önsegítés tehát a lakossági kontroll egy formája a hatalom felett. A társadalmi nyilvánosság eszközeivel lehetőséget ad a politikai kiszolgáltatottságban lévőknek arra, hogy hátrányos helyzetükön javítani tudjanak.

 

Egészségügyi gyökerek:

 

Medikalizáció:

Rian (1971) Zola (1973) Illich (1975): a megfelelő egészség-kultúrájú, az egészség-betegség és a megfelelő terápia kérdéseiben döntőképes személyiség kialakulásának legfőbb gátja, az egészségügy.

 

Gordon (1950):

Az egészség és a betegség nem egymást kizáró, hanem egymást kiegészítő fogalmak.

 

Epstein (1976), Crawford (1977), Eyer (1977):

Visszatérés a népi gyógymódokhoz versus a kemikáliák katasztrófái.

( narkománia, mellékhatások stb)

 

Rian (1971) Az Áldozat tetemrehívása

A társadalom kettős teherrel sújtja a beteg áldozatait. Először olyan feltételeket teremt, amelyek a betegséget kialakítják, majd külön intézményt hoz létre, - az egészségügyet – amely az egyént teszi felelőssé saját betegségéért, hiszen az egyén keresi és találja meg a hibát - a betegséget, - az individum börtönébe zárja, és mindezt stigmával pecsételi meg. 

 

Ez a Blaming victim ideológia, mely az egészségnevelés legfontosabb szemléleti bázisa lesz.

 

Az önsegítés elve és gyakorlata ebbe a fejlődési folyamatba lép be.

 

 

Az önsegítő csoportok típusai:

 

A csoport céljai szerinti:

 

1.A csoport céljait befolyásolja a csoport létszám.

 

Katz és Bender (1976) az elsődleges célok szerint 5 típust írt le:

 

-         önmegvalósítás, tünetcsökkentés.(névtelen alkoholisták)

-         szociális jogok (Emberi Jogok Szervezetei)

-         alternatív életformák teremtése

-         kiközösítettek, marginálisok csoportjai

-         kevert, eklektikus csoportok (elvált szülők, volt rabok szervezetei)

 

Levy (1973):

 

A megcélzott probléma súlyossága alapján:

 

-         egészségesek önfejlesztő csoportjai

-         stresszhatás alatt élők

-         viselkedészavart korrigálók

-         túlélést biztosító csoportok

 

 

 

2. a csoport presztizsét meghatározza, hogy mely társadalmi rétegből verbuválódik.

 

 

3. a csoport hozzáférhetősége.

A csoport átjárhatóságát jelenti. „Mennyire vastag a fal, amellyel körülbástyázza magát a csoport?”

A nehezen hozzáférhető csoportok többnyire stigmatizálnak, vagy exklúzivak.

 

4.

 - A szervezeten belül működő, intenzív személyiség korrekciót végző csoportokat

 expresszív csoportnak (pszicho-csoport)

- A szervezeten kívültevékeny (reform, propaganda, érdekképviselet) 

instrumentális csoportnak nevezzük (szociocsoport)

Price (1978)

 

Molnár Zsolt

 

2009-01-21

Budapest

 

Forrás:

 

Gerevich József : Közösségi mentálhigiéné (Animula Kiadó 1997)

 

vissza a főoldalraajánlom ezt a cikket

Még nem érkezett hozzászólás.
Új írásához regisztrálj, vagy lépj be a jobb oldalon.